Vzor apeluje na transparentnost a na slušnost. „Dodavatel podle kodexu slibuje, že spotřebitele nebude do ničeho tlačit, vše mu vysvětlí, dá mu čas na rozmyšlenou a v jeho jednání nebo smlouvách nenajdete skryté sankce ani jiná úskalí," řekl Vladimír Outrata, předseda Rady ERÚ.
Na ERÚ se obracejí spotřebitelé se stížnostmi na podomní prodej nebo aukce a v poslední době také na telefonický prodej. Někteří dodavatelé také ztěžují přechod na jiného dodavatele, nebo vymáhají sankce za nedodržení smlouvy. Problematické jsou i smlouvy uzavírané se zprostředkovateli, kterým spotřebitel dává plnou moc k výběru dodavatele na nepřiměřeně dlouhou dobu.
Nový Vzor je postaven na principu samoregulace. ERÚ nikomu nenutí jeho přesné znění. Vzor v jednoduché řeči bez paragrafů nabízí dodavatelům návod, jak na své straně mohou posílit ochranu spotřebitelů. Aktualizovaný Etický kodex, který ERÚ vydal v loňském roce, zůstává v platnosti a společnosti se k němu mohou nadále přihlašovat. Vzorový etický kodex nepředstavuje jeho náhradu, ale je vhodným doplněním.
-tk-